SalafiTalk.Net
SalafiTalk.Net » The Fitnah of Al-Ma'ribee, Tamyee', those who Accommodate the Astray Sects
» Shaykh Allaamah Rabee Ibn Haadi: How do we deal with those who defend Abul Hasan Al-Ma'ribi and those who refrain from taking a Stance.Tape!
Search ===>




Part 1Part 2Part 3Part 4Part 5Part 6Part 7Part 8Part 9 • Part 10 • Part 11 • Part 12


   Reply to this Discussion Start new discussion << previous || next >> 
Posted By Topic: Shaykh Allaamah Rabee Ibn Haadi: How do we deal with those who defend Abul Hasan Al-Ma'ribi and those who refrain from taking a Stance.Tape!

book mark this topic Printer-friendly Version  send this discussion to a friend  new posts last

HassanAs-Somali
19-12-2002 @ 12:00 AM    Notify Admin about this post
Member
Posts: 63
Joined: Sep 2002
          


السائل : ما حكم مجالسة طلبة العلم الذين ينتصرون لإبي الحسن الماربي أو يدافعون عنه ويعتذرون عنه ، وهؤلاء في ليبيا قادمون من اليمن ومستفدون في بعض العلوم، فما حكم دراسة بعض الكتب عليهم كا كتاب التوحيد ونحوه من الكتب المعروفة


فإذا تمادوا في باطليهم وأبوا أن يفيؤا إلى الله وإلى منهج السلف وأن يفيؤا إلى علماء السنة فأنا أحذر منهم بعد هذا الأنذار وبعد هذا البيان لهم أحذر منهم، فعلى أهل السنة أن يعاملوهم مثلما عاملهم السلفيون في اليمن وغيرها حتى يتوبوا إلى الله عزوجل من أباطيلهم، إجتنبوهم ولا يأخذوا منهم علماً إن كان عندهم علم، بل يحذروا منهم . هذا إن لم يتوبوا فإن تابوا فهم إخواننا وأبنائنا، وإن تمادوا وتبنوا في تأيد هذا المبطل المحارب فإنهم حينئذ يلحقون به ويحذر منهم كما حذر من أبي الحسن هذا الذي أقوله والأجابة على هذا السؤال


السائل : بعض الشباب متوقفين في أبي الحسن المأربي وبعضهم يتبع طلبة العلم هؤلاء المدافعين عنة .


لشيخ : هؤلاء المتوقفين كان لهم صنف أخر فبين لهم بعض أبو الحسن فإن أبوا إلي الدفاع عنه والتوقف والتعامي والتجاهل فهم من أتباعه يحذر منهم نعم، إما أن يفيؤا إلى الله، إذا كانوا متوقفين والعلماء قد صدعوا بالحق فيه فلماذا؟؟؟ لا يأخذون بأقوال العلماء وفتواهم فيه إن كانوا سلفيين صادقين، هل السلف كانوا هكذا في حقبة من الأحقاب في تاريخ من تاريخ السلف، هكذا كانوا العلماء يرفعوا عقيدتهم في بيان حال رجل من أهل البدع ويبدعونه ثم تجد ناس مترددين مطربيين، هذا لا يجد في المنهج السلفي ولا يجد في التاريخ السلفي إنما هذا عند أهل الأهواء، لما تكلم أكثر من عشرين عالم في قضية وصد بكلامهم عرض الحائط وقال متوقف، فإما أن يرجعوا هؤلاء إلى الحق ويأخذون بكلام


ShaykhRabeeHowdowedealwiththosewhodefendMisri

وقال شيخ الإسلام ابن تيمية:
لا عيب على من أظهر مذهب السلف وانتسب إليه واعتزى إليه بل يجب قبول ذلك منه بالاتفاق فإن مذهب السلف لا يكون إلا حقا
مجموع الفتاوى 4/ 149

This message was edited by HassanAs-Somali on 12-19-02 @ 7:03 PM

HassanAs-Somali
19-12-2002 @ 12:00 AM    Notify Admin about this post
Member
Posts: 63
Joined: Sep 2002
          




Question: Some of the youth have refrained from taking a position in (the issue) of Abul Hasan and some of them follow those students who defend him.


The Shaykh responded: Those who refrain from taking a stance then they are a different kind, so clarify for them the issue of Abul Hasan and if they refuse by defending him, refraining (from taking a stance), Pretending to be ignorant and Blind then they are from the followers of Abul Hasan, warn against them.
Either they return to Allaah if they have refrained from taking a stance. And the scholars have come out openly with the truth concerning him so why don?t they accept the sayings of the Scholars and their Fataawa if they are truly Salafis.
Were the salaf like this at any period of time in their history.
They would raise their aqeedah by clarifying the situation of someone from ahlul-bid'ah and label him an innovator, and then you would find the people uncertain and hesitant (to accept their sayings).
This is something not found in the Manhaj of the salaf and neither in the history of salafiyyah. When more than twenty Scholars speak in this issue and then they reject their speech and he says (he) refrains from taking a stance this shows Hawa (desires).
Either they return to the truth and accept the speech of the scholars or their fataawa or they are grouped with their Awliya and warned against.


A word or two may vary from the writing above this is after listening to the tape of the Shaykh. The other question will be translated soon Inshaa Allaah.

وقال شيخ الإسلام ابن تيمية:
لا عيب على من أظهر مذهب السلف وانتسب إليه واعتزى إليه بل يجب قبول ذلك منه بالاتفاق فإن مذهب السلف لا يكون إلا حقا
مجموع الفتاوى 4/ 149

This message was edited by HassanAs-Somali on 12-19-02 @ 11:11 PM






SalafiPublications.Com
TawhidFirst | Aqidah | AboveTheThrone | Asharis
Madkhalis | Takfiris | Maturidis | Dajjaal
Islam Against Extremism | Manhaj
Ibn Taymiyyah | Bidah
Verb Conjugation in Arabic Grammar


main page | contact us
Copyright © 2001 - SalafiTalk.Net
Madinah Dates Gold Silver Investments